Že skládačky lze využít i v mluvnici, jsem ukazovala už v jednom z předchozích příspěvků. Vždy mě potěší, když děti samy nějakou skládačku vytvoří. To je příklad následujícího přísudku, kdy jsem dětem zadala nakreslit jakýkoli organizér, který jim pomůže se zapamatováním.
![](https://ludmilakovarikova.cz/wp-content/uploads/2021/08/pr-i-sudek-1.jpeg)
Vedlejší věty, jakkoli se o nich diskutuje, zda je potřebné je určovat, se stále ocitají v přijímacích zkouškách. A tak vymýšlím, jak je opakovat jinak. Pro následující skládačky jsem využila editovatelná pdf ze stránek Homeschoolshare. Kterékoli pdf si můžete upravit v počítači a mně posloužily k určování vedlejších vět. Po sepnutí vznikne knížečka, která může posloužit jako „tahák“ nebo si ji děti vlepí do sešitu.
![](https://ludmilakovarikova.cz/wp-content/uploads/2021/08/IMG_2452-700x320.jpeg)
Tab Book jsem rozdělila na několik částí podle způsobu určování a svých zkušeností. Samozřejmě není úplně správné určovat druh vedlejší věty pouze podle spojovacích výrazů, přesto některým dětem může takový výraz napovědět, jak se má zeptat.
K dispozici dávám Tabbook screenshoty ve formátu doc.
Na učiteli už potom zůstává, zda skládačku plní ve skupinách, dvojicích nebo jinak.
Článek byl původně publikován 15. 2. 2019 na Vyučování.