Někdy je těžké dohledat příručky, které by nás informovaly o současné situaci ohledně gramotností. Můžeme zabrousit na stránky ČŠI, Metodického portálu RVP, výzkummého ústavu, ale nikde nenajdeme pravidelně aktualizovaný seznam doporučené literatury k tématu. Před rokem se o podobný seznam pokusila na svém CD Abeceda, ale i ten dnes zastaral. Stává se totiž, že místo, na kterém jsme byli zvyklí publikaci hledat, je prázdné. Nebo vznikly příručky nové, jenže o části z nich se dovídáme třeba až po roce. Nabízím zde tedy odkazy na texty ke stažení, se kterými v současnosti pracuji. A protože jich přibývá, v dnešním článku se omezím pouze na ty, které přinášejí alespoň malý praktický dopad v podobě konkrétních rad a metod nebo alespoň vymezují termín ČG. K odkazům přidávám i krátké anotace, některé z nich jsem pouze převzala z článku pro Abecedu, jiné jsou novější. A pokud víte o nějaké další publikaci, ráda ji do článku přidám.
(Prozatím opomíjím odkazy na webové stránky, testy PISA a PIRSL a jejich rozbory.)
Kudy vede cesta ke čtenáři
Jedna ze starších publikací popisuje projekt týkající se čtenářství. Shrnuje klíčové poznatky z výzkumů i projektu a poskytuje řadu nápadů do vyučování. Nezapomíná ani důležitost kritérií pro hodnocení čtenářských dovedností a česká specifika.
(2007)
Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka
Základní publikace ČŠI, která obsahuje potřebný teoretický základ (definici čtenářské gramotnosti a popis jednotlivých úrovní a dovedností). Dále seznamuje učitele s některými základními metodami vedoucími k aktivnímu zapojení žáků. Autoři jsou předními představiteli sdružení Kritické myšlení.
(2010)
Rozvoj čtenářství napříč školou (Minimetodika VÚP)
Dvoustránková minimetodika soustřeďující se na dovednosti před čtením, během čtení a po čtení. Nezapomíná na desatero zásad.
(2011)
Publikace seznamuje s podmínkami ČG v souvislosti s průřezovými tématy, mýty o čtenářství, návody na tvorbu lekcí a seznamy textů k průřezovým tématům.
Webové stránky obsahovaly i Čítanku k osobnostní a sociální výchově
(2012)
Poměrně roszáhlá metodika začíná zásadami rozvoje čg, pokračuje základními metodami a dílnou čtení. Relativní novinkou je rozsáhlejší práce s naučnými texty a hledání didaktického potenciálu. Inspirací mohou být výstupy čg pro různé předměty a zejména výukové lekce zaměřené na jednotlivé úrovně čg.
(2012)
Čtenářské kluby
Stránka čtenářských kubů nabízí ke stažení řadu lekcí. Bohužel neobsahují texty, ale mohou se alespoň stát inspirací pro naše vlastní plánování hodin.
Nakladatelství Šafrán
Nakladatelství vydalo knihy určené pro 1. a 2. třídu. Jedná se spíše o testy, ale ty se týkají např. předvídání, hlavní myšlenky, uspořádání, vizualizace apod.
Čtyři výuková CD s metodikami pro učitele
CD obsahuje zdroje k tématu, pokyny i nápady ke čtení beletristických, naučných, elektronických a dalších nesouvislých textů. Inspiruje pro výuku čtenářských strategií a plánování projektů.
Další publikace VÚP
Najdete na těchto stránkách:
Jedná se celkem o tři publikace.
Gramotnosti ve vzdělávání. Příručka učitele.
Publikace se pokouší vysvětlit, jak souvisí rozvíjení jednotlivých gramotností s RVP a nabízí inspiraci pro výuku postavenou na rozboru některých úkolů z mezinárodních testů.
(2010)
Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií.
Druhá publikace VÚP zahrnuje výklad nejpodstatnějších gramotností: čtenářské, matematické, přírodovědné, finanční a ICT. Tím staví základ pro inovaci národního kurikula.
(2011)
Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka.
Na začátek publikace opět zařazuje vymezení pojmu čtenářská gramotnost, poté se ale zcela orientuje příklady dobré praxe, tj. zejména dílně čtení M. Šlapala, ukázku integrace předmětů českého jazyka a literatury s dějepisem a dále českého jazyka, zeměpisu, přírodopisu a environmentální výchovy.
(2011)
Česká školní inspekce přesunula některé publikace na své stránky. Některé z nich bohužel dohledatelné nejsou.
Článek byl původně publikován 24. 7. 2014 na Vyučování.