V newyorkských školách zakázali AI (umělou inteligenci), protože prý nerozvíjí kritické myšlení a dovednost řešení problémů. Na druhou stranu sociální sítě začínají zaplavovat příspěvky o tom, jak ji využít. Jak to tedy vidíte vy? Obáváte se toho, že děti vám prostě jen podstrčí uměle vytvořené texty?
I tentokrát jsem se snažila hledat spíš pozitivní stránku věci a tu jsem skutečně našla. Např. v článku ChatGPT—The Game-Changing App Every Teacher Should Know About najdete hned několik nápadů, které hodlám vyzkoušet.
- Místo hledání odpovědi na Googlu nebo Wikipedii položíme otázku AI. Výhodou je, že můžeme klást další otázky a své porozumění si vyjasňovat.
- Vysvětlení můžeme požadovat pro určitou úroveň, např. teorii relativity pro desetileté dítě. Z hlediska stylu bychom pak mohli porovnávat, čím se definice liší.
- Můžeme chtít shrnutí nějaké historické události, textu apod. Pak znovu porovnat náš a její výsledek.
- AI pro nás může psát příběhy, eseje, básně atp. a převádět je do jiných žánrů.
- Místo metody Přemýšlej, diskutuj s partnerem, sdílej převeďme na postup Přemýšlej, diskutuj s partnerem, prober s AI, diskutuj, sdílej. Líbí se mi, že si tady trénujeme, jak výsledky AI hodnotit.
- Nechte AI vytvořit otázky k textu.
- Učme s AI digitálnímu občanství, tj. jak nejlépe AI používat.
Klady a přínosy AI | Zápory, problémy, výzvy |
Může pomoci slabším žákům. Připravuje je na budoucnost, kdy AI bude běžnou záležitostí. Učitelé mohou ukazovat, jak ji správně používat. | Žáci mohou podvádět, nepoužívat ji vhodným způsobem. Bude nutné budovat dovednosti, které odhalí zkreslené nebo nesprávné informace. |
A tipy do výuky?
Všichni učíme žáky vybírat klíčová slova z textu. Co takhle je nechat vypsat, použít můžeme např. aplikaci Answergarden nebo Mentimeter a pak se na odpověď zeptat AI? Samozřejmě tady určitě nekončíme, pokračujeme diskusí a porovnáním výsledků. U podobného tématu AI zadáme sepsat výtah a zhodnotíme výsledek.
![](https://ludmilakovarikova.cz/wp-content/uploads/2023/01/Snímek-obrazovky-2023-01-08-v-16.50.23.png)
A výsledek AI:
- Smilodon
- masožravci
- mrchožravý
- machairodonti
- Severní Amerika
- Jižní Amerika
- fosilní nálezy
- nohy
- kočkovité šelmy
- špičáky
- krevní tepny
- mršiny
- zakřivení špičáků
- rychlý běh
- robustní tělesná stavba
- široce rozevřená tlama
- vyhynutí machairodontů
- velcí tlustokožci
- chobotnatci
- zemní lenochodi
- pleistocén
A protože zrovna píšeme vypravování, zadala jsem AI jedno sepsat: Napiš krátké vyprávění, které bude mít tři odstavce, úvod, stať a závěr. Příběh bude o tom, že se mi zdálo, jak jsem se dostala do světa, kde se pořád měnily cesty. Na konci mě probudil manžel tím, že zavřel okno.
![](https://ludmilakovarikova.cz/wp-content/uploads/2023/01/Snímek-obrazovky-2023-01-08-v-16.46.54-700x346.png)
Běžně si totiž své příběhy vzájemně hodnotíme, jsem zvědavá, co řeknou na tenhle. Podstatou této práce totiž nebude, aby AI udělala práci za nás, ale abychom se naučili, jak s ní zacházet tak, aby přinesla uspokojivý výsledek. K mému příběhu totiž můžu přidávat další požadavky, ale to už samozřejmě musím vědět jaké.
![](https://ludmilakovarikova.cz/wp-content/uploads/2023/01/Snímek-obrazovky-2023-01-10-v-10.12.35-700x477.png)
Několik odkazů
- Chat.open.ai – Je nutné se zaregistrovat a propojit s telefonním číslem.
- You – Další možnost na vyzkoušení i bez registrace.
- Seznam aplikací AI
- Článek P. Hodála
- Původní článek o AI: ChatGPT—The Game-Changing App Every Teacher Should Know About
- Článek o hraní hry s AI: Textová adventura v ChatGPT
Příběh jsem četla v šestce a sedmičce. Šesťákům se příběh líbil, sedmáci by dali spíš dvojku nebo trojku. Vadilo jim opakování myšlenek a vět.