Možná jste stejně jako já okouzlení různými skládačkami a lapbooky. Nápadů na internetu je hodně, jen si vybrat. Tentokrát jsem vyzkoušela flipbook, který je zaměřený na charakterizaci postavy.
Na stránkách, kde učitelé publikují své pracovní listy pro jiné učitele, jsem našla krásný návod k charakterizaci postav. V autorčině flip flap booku děti přistupují ke svým postavám jako budoucí autoři a uvažují, co by o nich měly uvést ve své budoucí knize vzhledem k zápletce. Na vzor jejího flipbooku se můžete podívat i na YouTube.
Mně to však nestačilo a hledala jsem další náměty, co všechno k postavám psát. Návod jsem pak rozdělila na čtyři základní části, z nichž si žáci vybírali, co se hodí pro jejich postavu.
- Základní údaje (sem patří i vlastnosti postav)
- Co má postava ráda/nerada (a co může také ovlivnit zápletku)
- Vnitřní svět postavy
- Lidé, kteří jsou pro postavu důležití
Protože jsme zkoušeli flipbooky v deváté třídě, kde děti už znaly lapbooky, mohli jsme se rovnou ponořit do práce. Nebylo nutné vysvětlovat, jak pojmenovávat vlastnosti nebo stříhat skládačky. Každý se snažil vymyslet něco svého, originálního. A vznikly krásné práce, o kterých jsme si pak povídali.
Ke stažení: Návodné otázky k flipbooku
Zdroje:
- Otázky M. Šlapala (např. v publikaci Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka)
- I slohu se dá naučit
- 50 Common Core Reading Response Activities
- Create a Character (Little Learner Toolbox)
Článek byl původně publikován 7. 1. 2018 na Vyučování.