Proč pracovat s umělou inteligencí v češtině

Od posledního článku o AI uběhlo něco málo času, virtuální prostor je zaplněn seznamem tipů na aplikace, využití v přípravě na hodinu a novými a novými pokusy. V této záplavě si říkám, co je vlastně mým úkolem. Učit o AI v češtině, nebo neučit? Jaký je výukový cíl?

Z prvních šetření o použití AI vyplývá, že člověk, který bude umět využít AI ve svém životě, na tom bude o něco lépe než ostatní. To by mohlo být docela dobrým argumentem, proč AI nezakazovat. Samotný Rámec digitálních kompetencí občana (s. 77) obsahuje celou kapitolku o tom, co všechno bychom měli s umělou inteligencí umět a jak na ni nahlížet. Mimochodem je to docela pěkný seznam inspirace i pro výuku. Ale proč o ní učit zrovna v češtině? Nabízím pro to čtyři důvody:

Jak psát tak, aby nám pomáhala

  • Napsat vhodný prompt,
  • nespokojovat se s prvním výsledkem, ale posoudit jeho kvalitu,
  • přidávat další prompty,
  • nechávat AI odpovědi přeformulovat,
  • vybírat jen část výsledků a přeformulovat je sám.

Umět číst její výsledky

  • Ověřovat informace, které poskytuje,
  • dohledávat informace,
  • věřit/nevěřit zdrojům a odkazům,
  • uvědomit si, které informace jsou příliš obecné,
  • vědět, co dokáže, nebo nedokáže, rozpoznat, kdy si vymýšlí.

Předsudky ukryté v našich textech

AI nevznikla z ničeho. Je nabitá vědomostmi, jenže jsou to vědomosti lidské. Prostě je čerpá z našich vlastních textů, např. z Wikipedie. Častokrát si ale ani neuvědomujeme, že i odborně se tvářící dokumenty mohou obsahovat předsudky, například když píšeme o doktorech, prezidentech, ale sestřičkách. AI si pak „myslí“, že prezident může být jen muž. Schválně zkuste zadat do překladače „engineer, die Präsidentin, die Doktorin“. Pokud necháme AI pracovat s takovým základem, je klidně možné, že ženám prostě dá nižší výplatu.

Co s tím v češtině? Minimálně se o tom s dětmi bavím, ukazuji jim, k jakým omylům v minulosti došlo, a třeba se časem začneme bavit i o tom, jak se stereotypům vyhnout.

Zvažovat, kdy AI pomůže

Tento návrh pochází právě z digitálního rámce, ale samozřejmě přenést myšlenku do výuky není jen tak. Pomůže nám ale skvělý seznam od aiEDU. Obsahuje prezentaci s 382 snímky plnými námětů do různých předmětů včetně angličtiny (češtiny). Například můžeme s dětmi mluvit o tom, proč AI občas mluví nevhodně, k čemu by mohlo/nemohlo být dobré, aby se AI naučila lidské zvuky, kdo by lépe napsal recenzi na knihu (AI, nebo člověk), zda je lepší vyhledávat informace psaním, nebo rozhovorem s chatbotem, zda je v pořádku, že AI vytváří obálky sci-fi apod.


Ve všech těchto argumentech zaznívá něco bytostně spjatého s komunikací, psaním, čtením, zkrátka texty. A právě proto bude užitečné si na téma AI vyhradit čas v hodinách. Zatím si někteří z nás neumí představit, jak o AI učit, mnozí jen varují a zakazují. I proto několik námětů do hodin najdete v jedné z mých posledních prezentací pro DIGI roadshow nebo se inspirovat v prvním článku. Nicméně to, na co nesmíme zapomínat, je zeptat se žáků, co se vlastně o umělé inteligenci naučili, mohlo by se jim totiž zdát, že si vlastně jen hráli.

Návrh Umělá inteligence – Digi roadshow uživatele Ludmila Kovaříková

Co by se těmito aktivitami žák naučil?

  • Ví, že AI někdy pomáhá, a někdy je její použití kontroverzní.
  • Je připraven uvažovat o etických otázkách, např. v jakém případě může AI rozhodovat o lidech.
  • Ví, že data, která AI potřebuje, mohou obsahovat předsudky a zkreslení.
  • Ví, že ze všeho, co se umístí online, se AI může dál učit.
  • Uvědomuje si, že AI je schopná vytvářet obsah a upravovat ho.
  • Být si vědom, co systémy AI dokáží, a co ne.
  • Umí formulovat vyhledávací dotazy tak, aby získal požadované výsledky.
  • Stále se vzdělává a diskutuje o AI s ostatními.

(Výstupy jsou vybrány z Rámce digitálních kompetencí občana.)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *