Kde najít podrobnosti o digitálních kompetencích

Popis digitálních kompetencí

Každému vyhovuje něco jiného. Někomu stručnost, někomu podrobnější členění. Stačí si vybrat.

Všechny tyto materiály vzešly z tzv. DigComp 2.1, dokumentu vytvořeného Evropskou komisí. Protože různé instituce dělají věci různě, může se stát, že využijete trošku odlišnou verzi Digigramu. Moc pěkný popis najdete také v Evropský rámec DK 2.0 (KISK). A protože svět kolem nás se mění, už bylo potřeba poupravit i Digcomp a vznikl DigComp 2.2. Ten bohužel ještě nebyl přeložen.

Kam pro češtinu a další obory?

Vypadá to, že nabídky je hodně, ale většinou se odkazy přebírají.

  • Revize.edu.cz – Sjeďte níže a rozklikněte stupeň a obor. Jednotlivé šipečky opět nabízí teoretičtější pohled a níže i konkrétnější tipy.​
  • Digigram​ – V 1. záložce najdete vymezení digitální gramotnosti v oborech, ve druhé už konkrétní přípravy na hodinu.
  • Digiškola – Část RVP.cz.​

Co by ještě mohlo pomoci

Daniela Růžičková pokládá zajímavou a poměrně důležitou otázku: Jak se změnil náš obor vlivem digitálních technologií? To neznamená, že se změnila (jen) didaktická část, tedy že si s nimi zahraju Kahoot a domácí úkol dám na Umíme to. Spíš jde o to, co za mě nikdo v žádném jiném předmětu neudělá? A v případě češtiny bych sama položila tyto otázky:

  • Jak se mění mé užívání jazyka?
  • Jak se mění vlivem technologií mé čtení a psaní?
  • Co potřebuje umět současný uživatel jazyka?

Dost často se stává, že učitelé odpovídají stížnostmi na to, že děti píšou jen heslovitě, pořádně nečtou, znesvěcují češtinu anglicismy apod. Jako bychom my češtináři měli svá vlastní kognitivní zkreslení a odmítali vidět skutečné změny, např. čtení e-knih, poslouchání podcastů a audioknih, problematiku copywritingu a další.

Další zdroje

Kam jít diskutovat

DIGI plovárny SYPO jsou ideálním místem, samozřejmě kromě konferencí. Počítejte ale s tím, že by opravdu mělo jít o diskusi, ne o přednášku nebo workshop.

Jenže…

Distanční výuka nás naučila hodně, takže jsme připraveni na rozvíjení digitálních kompetencí v oborech. Nebo ne? Situace je bohužel komplikovanější. To, že používáme digitální technologie v češtině ještě neznamená, že rozvíjím digitální kompetence. Velmi často dochází k mylným předpokladům, tzv. miskonceptům. A o tom zase jindy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *